چگونه متن سخنرانی را به خاطر بسپاریم؟(قسمت دوم)

چگونه متن سخنرانی را به خاطر بسپاریم؟(قسمت دوم)

چگونه متن سخنرانی را به خاطر بسپاریم؟(قسمت دوم)

در مقاله قبل (چگونه متن سخنرانی را به خاطر بسپاریم؟/قسمت اول) با چند روش به خاطرسپاری متن سخنرانی آشنا شدیم که معایب قابل توجهی داشتند. در اینجا با چند روش موثرتر و مفیدتر به خاطرسپاری متن سخنرانی آشنا می شویم.

4. از پاورپوینت کمک بگیرید

پاورپوینت نیز همان یادداشت های دستی شماست با این تفاوت که آنها را با اندازه بزرگتر و با استفاده از تصاویر با مخاطبان خود به اشتراک میگذارید. پاورپوینت ابزار موثری در به خاطرسپردن هرچه بهتر مطالب است اما نکته ای که باید حتما توجه داشته باشید این است که پاورپوینت را محور قرار ندهید و از روی آن روخوانی نکنید.

حتما بخوانید: طراحی پاورپوینت علمی و حرفه ای

5. از نقشه ذهنی(Mind Map) استفاده کنید

نقشه ذهنی معمولاً در کاغذهای A4 یا حتی A3 رسم میشود و درآن از کلمات کلیدی و تصاویر و رنگ ها استفاده میشود، مانند یادداشت های دست نویس است اما استفاده از آن راحت تر و دسترسی به مطالب سریع تر صورت می گیرد. در این روش موضوع اصلی در یک دایره در وسط برگه نوشته می شود و سایر موضوعات از کل به جزء در اطراف آن نوشته می شوند.

7. از آنچه باید ارائه دهید، بیشتر بدانید

اگر اطلاعات گسترده تری داشته باشید، حتی اگر قسمتی از مطالب خود را فراموش کردید میتوانید از آنها استفاده کنید. در این صورت حتی کسی متوجه نمیشود شما چیزی را فراموش کرده اید.

6. تمرین، تمرین و تمرین

در نهایت بهترین راهکار برای اینکه متن سخنرانی خود را فراموش نکنید تمرین زیاد است. بارها تمرین کنید تا به تسلط کافی برسید.

موفق باشید.

.

نظرات

دیدگاهی بنویسید